Tokat İl Genel Meclis Başkanı ve Özel İdare Genel Sekreteri… (1)
Önce bir not… Bazı dostlarım muhataplarını öfkelendiren yazılarımı ayrı tutarak, teknik yazılar yazdığımı, okurları sıktığımı ya da okurların anlamakta güçlük çekeceklerini söylüyorlar. Yazılarım okuyanlarda nasıl bir his uyandırıyor bilemem ama ben yurttaş sorumluluğundan yola çıkarak “bir pozitif besleme” yapma, okurları şehir ve insanımızın geleceğini ilgilendiren konularda bilgilendirmek ve söylentiler yoluyla yapılan bilgi kirliliğini, hileli yönlendirmeleri önlemek ve ortak bir çıkar için Tokat’ta sürdürülen siyaset ve kamu politikasını etkileme girişiminde bulunmaları amacıyla yazıyorum. Gerisi okurlara kalmış.
Çünkü bu yazı örneğinde olduğu gibi konu “Özel İdare şunu yapmış, bunu yapmamış. Şu köye parke yol yapmış, şu köye yapmamış. Özel İdarede şunlar yaşanıyormuş” meselesi değildir. Çok daha ötesidir. Gazzalî’ nin dediği gibi “Cevizin kabuğunu kırıp özüne inmeyen kimse, cevizin hepsini kabuk zanneder. Ülkesini, memleketini ve milletini seven sorumlu her yurttaşa düşen konuyu anlamaya çalışmak, buna zaman ayırmak, anlatılan konunun-olayın özüne inmektir. Yoksa yanılır. Hatta yanıldığının farkına bile varamaz. Bana düşen bu farkındalığın oluşturmasına katkı sunmaktır.
***
Konumuza dönersek, geçtiğimiz Cuma günü bir sohbet toplantısına katıldım.
Önce Özel İdare Genel Sekreteri Sayın Ahmet Kayhan’ın, daha sonra da İl Genel Meclis Başkanı Sayın Ali İhsan Gürel’in konuşmalarını dinledim.
Yapılan ve yapılacak çalışmalar hakkında katılımcıları bilgilendirdiler.
Neler yaptıklarını ve neler yapacaklarını toplantıya katılan basın erbabı yazacaktır.
Ben değindikleri, altını çizdikleri çok daha önemli kavramlara, düşünsel alanlarındaki farklılığa; şehirde en büyük eksikliği görülen, ama fazla dikkat çekmeyen yaşamsal bir konuya; “zihniyet değişikliğine” değineceğim.
Konu Tokat’ın geleceği açısından çok önemli hususları içerdiğinden yazım 2 bölümden oluşacak.
***
Bu sohbet buluşmasından önce İl Özel İdaresi Genel Sekreteri Sayın Ahmet Kayhan’ın arka planı (geçmişi); bilgi, birikim ve donanımı hakkında bir bilgiye sahiptim. Bu özelliklere sahip genç birisi olarak Tokat İl Özel İdaresi’nde başarılı çalışmalar yapabileceğine yönelik bir fikrim vardı.
Bu sohbetle birlikte, arka planını tam olarak bilmesem de, İl Genel Meclisi Başkanı Sayın Ali İhsan Gürel’in de vizyon sahibi birisi olduğu yönünde bir kanaat oluşturdum. Umarım yanılmam.
Çünkü bu tür görevler kimi zaman ve çoğunlukla siyasetin kişisel hırs çarklarında kaybolup gidebiliyor.
***
Sohbete dönersem, yapılan konuşmaların benim açımdan en değerli bölümleri, birliktelik, yönetişim, kurumsal yapılanma, ,planlama, şeffaflık ve iletişim konuları oldu.
Çünkü şehrimizdeki en temel sorun alanları bunlardır ve birbirleriyle yakın ilişkisi bulunan bu konularda bir zihniyet değişikliği olmazsa, ne mikro ne de makro düzeydeki sorunlar çözüme kavuşturulamaz. Bunu yaşayarak tecrübe ettik.
Uzunca bir süredir, kimi milletvekillerinin İl Genel Meclisi Başkanlığı ile İl Özel İdaresi Genel Sekreterliği tercihlerinden kaynaklanan bir içsel çekişmenin yaşandığı söylentileri dolaşıyordu. Söz konusu sohbet toplantısında, en azından bu iki makam arasında bir çekişmenin yaşanmadığını, tersine uyum ve birliktelik içinde çalıştıklarını ve Tokat söz konusu olduğunda aynı frekansta buluştuklarını memnuniyetle öğrendik. Buna özel bir vurgu yapmaları sevindiricidir. Bu vurguya, Ak Parti içinde siyasi iradeyle ilgili bir mutabakatın olduğu, vekiller ve il başkanının İl Özel İdaresinden giden taleplerin şartsız arkasında oldukları hususunu özenle ekleme duyarlılığı da dikkat çekti.
Bilindiği gibi İl Özel İdaresi siyaset ve kamu idaresi gibi 2 farklı yönetim bileşeni olan bir yapıdır. Bu 2 bileşenin bir tarafında İl Genel Meclisi Başkanı, diğer tarafında ise İl Özel İdaresi Genel Sekreteri bulunmaktadır. Bu yönetim yapısı geleneksel yönetim şeklinden çıkıp, modern yönetişim (birlikte yönetim) yapısına dönüştüğünde, varılmak istenen durumun belli olması bakımından, kurumun bugünkü tercihlerinde tutarlı olmasını sağlar ve geleceğe dair gerçekçi ve inandırıcı hedefleri açıklar.
Sayın İl Genel Meclisi Başkanı, bu birlikteliği “ İdarenin 2 başlılıktan kaynaklanan olumsuzluklarını giderecek bir birliktelik” diyerek tanımladı ki “2 başlılık” tanımlamasının da, alışılmış yanlış bir tanımlama olduğunu ve bu kurumu birlikte yönetme (yönetişim) kararlılığında olduklarından anladık.
Çağdaş ülkelerde ve Avrupa’da, özellikle yerel yönetimlerin gündemlerinde ilk sırayı alan yönetişim (birlikte yönetim) kavramını söz konusu iki makam sahibinin içselleştirmesi, altını çizerek dillendirmeleri ve buna inanç göstermeleri büyük bir zihinsel inovasyondur ve hem Tokat’ın, hem de Özel İdarenin kurumsal geleceği bakımından da son derece önemlidir.
Zaten, her iki makam sahibinin konuşmalarından da anladık ki, kurum çapında yapmayı düşündükleri stratejik yönetişim uygulamalarının ve kurumsal yapının dönüştürülmesi / iyileştirilmesi çalışmalarının da buna hizmet edeceğini söylemek yanlış olmaz.
Gerek İl Genel Meclisi Başkanının, gerekse İl Özel İdaresi Genel Sekreterinin bu hususların farkında olarak, iletişim, planlama, yönetişim kavramlarına da dikkat çekerek, kurumda yönetsel etkinliği ve örgütsel verimliliği sağlayacaklarının işaretini vermeleri umar ve dilerim, Tokat’ın en büyük kaynaklarını çeşitli hizmetler için ve Tokat genelinde kullanan bu kurum için bir milat olur, şehrimiz içinse bir fırsata dönüşür.
***
Sohbette özellikle altı çizilen planlama, şeffaflık ve iletişim konularına geçmeden önce, bu konularda vizyon sahibi olanlar için genel bir not düşmeliyim.
Bilinir ki, bir kurumun vizyonu, başında bulunan kişilerin vizyonu ile şekillenir. Eğer kurumun başında olanlar vizyon sahibi değillerse, aksini söyleseler de, o kurumun vizyonundan söz edilemez. O kurum için belirlenen bir vizyon varsa da kısa bir metin olmanın ötesine geçemez, gerçeğe ve fiili duruma uygun anlam taşımaz ve kurumun gelecek referanslı olduğunu göstermez.
Bu bağlamda İl Genel Meclisi Başkanı ve İl Özel İdaresi Genel Sekreteri’nin konuşmalarında en çok “vizyoner bakış açıları” ve sergiledikleri “zihniyet değişikliği” dikkatimi çekti.
DEVAMI YARIN: Tokat İl Genel Meclis Başkanı ve Özel İdare Genel Sekreteri… (2)
(planlama, şeffaflık ve iletişim konuları)