Tokat Siyaset-İş Dünyası-Medya Buluşması’ndan… (1)
Tokat Siyaset-İş Dünyası-Medya Buluşması’na kızımız gibi sevdiğimiz ciğer paremizin vefatı nedeniyle katılamadım.
Daha sonra vali, vekiller, rektör ve belediye başkanınca yapılan konuşmaları videodan ancak izleyebildim. Bu ve gerek katılımı, gerekse içeriği daha da geliştirilmiş benzeri toplantıların devam etmesini içtenlikle dilerim.
Bu tür buluşmaların mutlaka bir çıktısı olması gerekmektedir. Bu buluşma sonrası hazırlanacağı ifade edilen “Sonuç Bildirgesi” ni de merakla bekliyorum.
Okurlara yararlı olması dileğiyle, bu buluşmada yukarıda saydığım kişilerce yapılan konuşmalarla ilgili değerlendirmelerimi 4 bölüm halinde yayınlayacağım.
Buluşmaya dönersem, izlediğimde şaşırdım.
Şaşırdım çünkü Tokat’ın gittikçe ağırlaşan sorunlarının çözümünden sorunlu olanlar diğer katılımcılara, Tokat’ın sorunlarını anlattılar. Oysa Tokat’ın sorunları zaten Tokatlılarca az veya çok, eksik ya da tamam biliniyor. Tokatlılar özellikle siyasal iktidarın yerelde ki temsilcilerinden Tokat’ın sorunlarını anlatmalarını değil, çözüme kavuşturmalarını bekliyor.
Şaşırdım çünkü ilk kez Cumhur İttifakı’ndan bir milletvekilimiz bir takım mazeretlerin arkasına sığınmadan, “şöyle atladık, böyle zıpladık” demeden, konuşmasında açık yüreklilikle “Tokat’ı hak ettiği yere taşıyamıyoruz, Tokat’ı ve Tokat’ın ekonomisini büyütemiyoruz. Tokat’ta bir şey eksik… Nedir o eksik? Meşveret” diyor.
Bu sözlerinden dolayı milletvekilimiz Sayın Yücel Bulut’u kutluyorum. Gerçekten de söylediği gibi “Bu kadar kamu yatırımına karşın şehrimizin hale istenilen noktaya gelmemiş oluşu, hala istihdam problemini çözememiş olmasının altında yatan bir hakikat var.”
Nedir o hakikat? Yıllardır her ortamda ve her fırsatta bizim de söyleyip, yazdığımız “Bu şehrin kaderinin stratejik planlamanın ve kalkınmanın asli unsurları olan şehir paydaşlarıyla tartışılarak oluşturulmamasıdır.” Yanı valiler başta olmak Tokat’ı yönetenler ve siyaset erbabı kendi bakış açılarını tek taraflı olarak, kimseye danışmadan, görüş almadan Tokat toplumuna dayatmaktadırlar.
Bunun en canlı örneği birinci sınıf tarım arazisine “şehir hastanesi” yapılmasında ki ısrardır. Bu konuya karar verenlerin Tokat toplumunun, fikir üreten grupların ne düşündüklerini, önerilerini sormamaları, dinlememeleri ve kendi bakış açılarını dayatmaları Sayın Yücel Bulut vekilimizin saptamalarında ne denli isabetli olduğunun da kanıtıdır. Umarım bu yanlıştan dönerler!
Tokat’ın herkesin bildiği makro sorunları, yani siyasal iktidar ve onun yereldeki aktörleri tarafından çözüme kavuşturulması gereken sorunları var. Bir de mikro sorunlarımız var. Yani yerel ölçekte ve şehrin dinamikleriyle çözüme kavuşturulması gereken sorunlar
İşte Sayın Yücel Bulut’un konuşmasını ben, “Evet makro ölçekte önemli sorunlarımız var. Ama mikro sorunlarını çözüme kavuşturamamış hiçbir şehir ‘makro sorunlarını’ çözüme kavuşturamaz. Biz kendimize sahip çıkmazsak kimse bize sahip çıkmaz” şeklinde okudum.
Peki, bunu nasıl sağlayacağız? Sayın vekil onun da ipucunu veriyor; “Meşveret…”
Ve diyor ki; “ Meşveret ortamının geleneksel hale gelmesini sağlamamız gerekiyor. Söylenen her cümlenin, ortaya atılan her fikrin bir kıymeti olduğuna inanarak, herkesi dinleyecek bir kültürü inşa etmemiz gerekiyor. Bu şehri nasıl ve ne şekilde büyüteceğimizi hep birlikte karar altına almamız lazım”
Sayın Vekilimiz duygularımıza tercüman oldu. Çünkü Tokat’ın en ağır mikro sorunlarından birisi, Sayın vekilinin de işaret ettiği “meşverettir.” Yani Birlikte yönetimdir! Yani yönetişimdir. Yani karar alma süreçlerine toplumun katılımını sağlamaktır. Yani, selamdan iletişime, iletişimden istişareye, istişareden işbirliğine, işbirliğinden birlikte çalışma kültürüne yürüyeceğimiz yolu inşa etmektir.
Ancak şunun da altını çizelim! Meşveret ya da istişare; birkaç siyaset erbabının veya birkaç bürokratın, ya da bir grubun bir araya gelerek ve yerel toplumu yok sayarak Tokat’a neler yapılacağına ya da yapılması gerektiğine karar vermeleri değildir
Meşveret, istişare; şehrin gelişimi ve vatandaşların daha iyi hizmetler alabilmesi ve demokratik süreçlerin birer parçası olabilmesi için, karar alma mekanizmalarında etkin roller alması gerektiği düşüncesinden hareket edilmesidir. Meşveret, istişare; katılım kavramının demokratik toplumlar inşa etmede kullanıldığı bir yapı taşıdır. Kentsel planlama, strateji ve yönetim süreçlerine tüm toplumu dâhil etmeyi amaçlar. Katılımcı metotlarla vatandaşları karar süreçlerine dâhil eder. Katılımcılık kavramının toplumda yerleşmesini sağlayan meşveret ve istişare; iyi yönetişim, aktif yurttaşlık, demokrasi gibi birçok kavramla iç içe geçiyor.
Sivil katılımı kolaylaştıracak, halkın karar alma süreçlerini şekillendirmesine olanak sağlayacak metotlar geliştirmek, uygun diyalog platformları oluşturarak ve sivil toplumun kapasitesini ve becerilerini güçlendirerek sivil katılım fırsatlarını genişletmek, dezavantajlı grupların karar süreçlerine ve kamusal yaşama tam ve anlamlı katılımını teşvik etmek öncelik alanları arasında yer alıyor. Yerel yönetimlerin belediyeler dâhil, bu yönde atacağı adımlar, vatandaşları sürece dâhil etmekle kalmayıp vatandaş ve şehir ilişkisini güçlendirerek vatandaşların aidiyet ve sorumluluk duygularını geliştirecektir.
Umar ve dilerim, Sayın Yücel Bulut her fikrin kıymetli olduğuna inanarak, farklı siyasal görüş, inanç ve mezhep ayrımı yapmaksızın Tokatlıların buluşacağı bir yapının oluşturulmasında öncü rol oynayarak, bu düşüncesinin takipçisi olur, diğer siyaset erbabıyla birlikte şehrimizin önünü açar.
Tecrübe ettiğimiz yaşanmışlıkları, olayları düşündüğümüzde bu konuda endişelerimiz olduğunu da kayıt altına alayım. Çünkü 2010 yılından beri TUDER (Tokat Turizm Tanıtım Derneği) olarak hazırladığımız 18 rapor, 20 den fazla sunumla Tokat’ın en ağır sorunlarının kökeninde yatan hususlardan birisinin istişarenin, meşveretin yattığını, ”alınan kararların sonuçlarından etkilenenlerinin karar üzerinde söz söyleme hakkı olduğunu” söyleyip duruyoruz.
Yıllardır “Tokat mikro sorunlarını çözemezse, makro sorunlarını çözemez” diyoruz. “Tek ses, tek yumruk olamayanlar Tokat’ın derdini anlatamaz, Tokat tepeden değil, tabandan gelen güçle gelişir!” diyoruz.
Bunu için de turizmde “İl Turizm Konseyi” türü bir yapının, kentsel gelişimde ise “ Tokat Sivil Kalkınma Platformu (TOSKAP) türü yapıların; sivil yerel inisiyatifin itici gücünü siyasallaştırmadan ve ideolojik körlüğe neden olmadan doğru formüle edecek, çözüm odaklı çalışacak bir yapının oluşturulmasını önerdik. Yönergelerini, tüzüklerini, taslaklarını hazırladık. Dönemin TSO Başkanı Sayın Ahmet Arat’la ilgililere (valilere) teslim ettik. Teslim ettiğimiz valilerin de onaylamalarına karşın bugüne kadar bir türlü sonuca ulaştıramadık. Yine dönemin TSO Başkanı Sayın Ali Çelik ve diğer meslek odası başkanlarıyla TOSKAP’ı; Tokat Sivil Kalkınma Platformunu (Derneği) oluşturduk. İstenilen / beklenen sonuçları alamadık. Elbette sebepleri var ve öğrenip yol almak isteyenler bu kişilerden ne tür zorluklar/sorunlar yaşadıklarını öğrenebilirler.
İşte bu buluşma bunun için çok önemli bir fırsat olabilir. Yine umar ve dilerim bu adımı da ıskalamayız! Tokat’ta her konunun tüm yönleriyle ele alınıp, tartışıldığı bir “meşveret”, bir “istişare” kültürünü inşa edebileceğimiz zihinsel inovasyonu gerçekleştirebilir, buna yönelik bir yapıyı/yapıları yine işbirliği içinde oluşturabiliriz.
Tokat’ın en ağır mikro sorunlarından birisi de sürdürülebilirliktir. Sürdürülebilir bir geleceğin bugünle bağlantısını kurmak, gelecekte en iyi sonuçları doğuracak kararları alabilmek için tüm paydaşları ortak bir anlayış etrafında toplayabilmeliyiz. Çünkü sürdürülebilirlik; bütün paydaşların katılımıyla işbirliği, ortak hareket etme, etkileşim ve karar mekanizmalarında yer almalarıyla mümkündür. Ortak aklı, bütüncül yaklaşımları, planlamayı ret eden benci yaklaşımlara son verilmeli, aklın, emeğin, sorumluluk anlayışının heyecanlı ve bütüncül bir çalışma arzusu ile birleştirilmesi gerekmektedir. Bu yapı tüm kalkınma alanlarında gerekli olan “sürdürülebilirlik” ve sürdürülebilirliğin ön şartı olan “toplumsal duyarlılık” gibi bir yangıya dönen sorunlarımızın da çözümü olabilir.
Mikro sorunlarımızın en ağır olanlarından bir diğeri de; “plansızlıktır”. Ve Tokat’ta ciddi bir plansızlık sorunu vardır. Gelişme, kalkınma asla rastlantısal değildir. Sistematik çabaların ürünüdür. Bu nedenle de eylemler planlanmalı ve sistematik bir yöntemle ve birbirleriyle ilişkilendirilerek uygulanmalıdır. Şehri geliştirmede kritik öneme sahip stratejik planlamanın dikkate alınmaması, hedefe ulaşmamamızdaki en büyük engellerden birisidir. Tokat’ın gelişiminin uzun vadeli, amaç ve sonuç yönelimli stratejik planlama yerine, kısa vadeli, dar kapsamlı, gündelik karar ve politikalarla yönetiliyor olması, bunda ısrar edenlere kısa sürede popülarite kazandırsa da, somut ve tanımlı hedeflere ulaşmamızı ne yazık ki engellemektedir.
Yarın: Tokat Siyaset-İş Dünyası-Medya Buluşması’ndan (2)
Çok Yerinde Tespit Tokat Malesef İstenilen Büyümeyi Yakalıyamamıştır Fakat Yerel Seçimlerden Sonra Şehre İstişare Düzeni Gelmek Üzeredir Beklenen Ve Özlenen de Budur Bir Vatandaş Olarak Beklentimiz Bu Yöndedir Sayın Valimizin Öncülüğünde Yeni Bir Yapılanma İle Hızlı Kararlar Alınacağına İnancımız Tamdır Yeni Belediye Başkanımıza Ve Sayın Yücel Bulut Vekilimize Üstün Başarılar Dilerim