Yine Niksar Belediyesi, yine arsa satışı…

23.08.2023
105
Okuma Süresi: 5 dakika
A+
A-

Niksar Belediyesi konut dışı kentsel çalışma alanı olarak belirlenen ve otogar olarak ayrılan 11.957, 25 m2 arsayı, E=0,60, Hmax;7,50 m Toplu İş Yeri fonksiyonunda özel sektöre satmak amacıyla imar plan tadilatı yapmıştır.

Belediye yönetimi, Belediye Meclis Üyesi Sayın Onur Üngör’ün satışın iptal edilmesine yönelik 05.08.2023 tarihli dilekçesine 21.08.2023 tarihinde yanıt vermiştir.

Belediye verdiği yanıtta özetle; “… Toplu İşyeri amaçlı plan değişikliğini  Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği 26., 31 ve 32 nci maddeleri gereğince yaptıklarını, plan değişikliğine dair herhangi bir itirazın gerçekleşmemiş olduğunu, askı sürecinin tamamlandığını ve Encümen kararıyla da ihaleye çıkarılmasına (satışına) karar verildiğini bildirmiştir.

Her şeyin yasal çerçevede ve sürede yapıldığına kuşku yok. Zaten kamuoyunun beklentisi ve itirazı da bu süreçlere değil, bu satışın neden gerekli olduğunadır.

Bir belediyenin mülkiyetinde olan (kamuya ait) imarlı bir arsayı, imar değişikliği ve emsal artışı ile satması, haklı gerekçeleri varsa kamu yararı gibi tanımlanabilir.

Ancak, bu imar planı değişikliği için dayanak gösterilen Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’nin 26 ncı maddesinin birinci bendinde. “İmar planı değişikliği; plan ana kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü, sosyal ve teknik altyapı dengesini bozmayacak nitelikte, kamu yararı amaçlı, teknik ve nesnel gerekçelere dayanılarak yapılır” denilmektedir. Yine ikinci bendinde “ İmar planlarında sosyal ve teknik altyapı hizmetlerinin iyileştirilmesi esastır. Yürürlükteki imar planlarında öngörülen sosyal ve teknik altyapı standartlarını düşüren plan değişikliği yapılamaz” denilmektedir.

Diğer taraftan yine bu yönetmeliğin üçüncü bendinin (a) fıkrasında “ İmar planındaki durumu değişecek olan sosyal ve teknik altyapı alanındaki tesisi gerçekleştirecek ilgili yatırımcı Bakanlık veya kuruluşların görüşü alınır” denilmektedir.

Elbette bu maddede izaha muhtaç daha başka başlıklar da vardır. Ama belediyenin yanıtlaması gereken, Niksar kamuoyuna açıklaması gereken soru şudur?

Niksar Belediyesi bu imar değişikliğini ve sonra da satışını hangi kamu yararını gözeterek ve hangi teknik ve nesnel gerekçelere dayandırmaktadır? Bu imar değişikliği ve sonrasında satışı, hangi sosyal ve teknik altyapı hizmetlerini iyileştirecektir? Bu plan değişikliğinin yürürlükteki imar planlarında öngörülen sosyal ve teknik altyapı standartlarını düşürmeyeceğinden nasıl emin olabiliyorsunuz? Sonra seçime Ağustos’u saymazsak 7 ay kala bu acele niye?

Beklentimiz, belediye yönetiminin Niksarlıları önemsemesi ve gönüllülük esasına göre bu sorulara makul ve mantıklı yanıtlar vermesidir.

Çünkü satmaya karar verdiği yer Niksarlılara aittir ve bu sorulara yanıt vermekten kaçınırsa, Niksar kamuoyunda hem plan değişikliği hem de satış için gerekçeler (bahaneler) uydurduğu inancı oluşacaktır. Ki,  makul ve mantıklı açıklamalar gelmezse, AKP belediye başkan adayı (kim olursa) bu hususu 2024 yerel seçimlerinde kucağında bulacaktır.

Kişisel olarak, yerel seçimlere sayılı günler kala bu tür plan değişiklikleriyle belediyelerin (kamunun) varlıklarının alel acele satılmasının uygun olmadığını düşünmekteyim.

Özellikle de 15 üyeli Belediye Meclisi’nde sadece 6 üyenin kabul oylarıyla (6 katılmayan üye, 3 ret oyu kullanan üye) böyle bir plan değişikliği ve satış kararının alınması hayli düşündürücüdür ve kişisel görüşüm ayıplı bir uygulamadır.

Niksar Belediye yönetimi verdiği yanıtta yaptıklarının yasal olduğunu anlatmaya çalışıyor ama şu unutulmamalıdır. Bir şeyin yasal olması meşru da olduğu anlamına gelmez. Her işin bahanesi bulunabilir. Mevcut yasalar çerçevesinde ‘yasal’ olduğunu bildiğimiz hususlar var. Peki, bu ‘yasal’ hususlar, kamuoyu açısından ‘meşru’ mudur?

Yasal olan elbette gücünü hukuktan alır. Ama meşru olan için ahlâk yasadan önce gelir.

 

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.